5/3/13

La plana d'Hostalric

Als peus de la Tordera, les muralles d’Hostalric ens evoquen el segle XI, quan un document reconeix que Guerau Ponç, bescompte de Cabrera, va jurar fidelitat a Ramon Berenguer III. Va ser així com aquell hostal va progressar fins convertir-se en un lloc clau de pas entre Barcelona i Girona. Recórrer aquesta plana en bici és pedalar per la història.
Entrada a la vila medieval d'Hostalric
El punt d’inici de la ruta és el carrer Fortalesa, podeu aparcar en un solar que hi ha al davant de les escoles. Al cap de munt del carrer passeu la portalada i, pel carrer Major, entreu al nucli medieval del poble. Passada la torre de guaita gireu a la dreta per unes escalinates que deriven en un camí que us mena a la llera de la Tordera. No hi trobareu el senyor feudal, però, amb el castell gairebé al damunt i l’estranya quietud de la pollancreda, la sensació d’una certa basarda és evident, per a prop que passi l’autopista.
Passeu l’antiga farga, enfileu amunt pel costat de la riera d’Arbúcies, que creuareu per un gual just quan arribeu a la zona esportiva (a ma dreta) i, seguint recte a la rotonda, endinseu-vos en un polígon industrial aixecat damunt el traçat de l’antiga Via Augusta. Quan el carrer es bifurca heu de seguir per l’esquerra fins que la via s’acaba en sec. Llavors heu de seguir tot recte per un ample camí a tocar del riu que denota que la urbanització del polígon no està acabada. Tres cents metres més endavant el camí gira a la dreta i s’enfila cap a un nou carrer, el carrer del Repiaix. Gireu a l’esquerra i seguiu-lo fins que tomba a la dreta amb el nom de carrer del Gorg.
Ara seguiu rectes per un camí que us mena al gorg del Perxistor, un insòlit obsequi que us fa el riu per si de cas ja no creieu en la seva capacitat natural. Sou a Sant Feliu de Buixalleu. Del gorg al mas del mateix nom passareu primer per un espai d’homenatge a les nissagues de reis i senyors de Catalunya (a ma esquerra). El camí de terra es converteix en un camí rural asfaltat. És molt molest haver de creuar la C-35 aixecant la bici per damunt de la tanca i saltant el guarda rail, però és el més segur per les bicis. Enfront comença una carretera rural per la que us heu d’endinsar. Creueu per damunt les línies fèrries i gireu a la dreta. Sense deixar mai el camí principal, el camí rural asfaltat, aneu ascendint entre masos. Hi ha un breu tram que puja fort. La quantitat és espectacular: cal Pop, can Ferrer, cal Sec, cal Capità, ca l’Arabia o can Plademunt, conformen un veïnat rural, presidit per l’església romànica de Sant Llorenç de Gaserans, d’una bellesa admirable de tant senzilla i robusta. Hi arrieu deixant a ma dreta el trencall que diu Grions i pel que heu de dirigir-vos després de visitar l’ermita que és davant vostre.
Per la llera de la Tordera
Després agafeu direcció Grions sense deixar mai la carretereta i pedalant novament entre masos fins creuar la riera d’Arbúcies i la carretera que mena a aquesta vila. Llavors sereu a l’aparcament d’un restaurant. A la vostra dreta, just on comença l’esplanada, surt una carretera què s’enfila durant un parell de trams i, al final, ho fa amb duresa durant tres cents metres. El premi és l’ermita de Sant Gabriel de Grions i les vistes de tota la plana que hem travessat.
No patiu, l’esforç ja ha acabat. Ara tocar baixar amb suavitat de nou cap a la plana seguint sempre la ruta asfaltada i entrar a Hostalric, després de creuar les vies de nou per un pont, com ho feien els marxants i viatgers ja al segle XI, sabent que hi trobarien un lloc acollidor i noble.
Dificultat. Mitjana. Distància. 17.00 kms Temps: 1h 58’h (2h 30’ amb parades) Desnivell 275 metres.