2/5/13

Puig Segalar, el sostre empordanès

Si al Vallès tres turons fan una serra, a l’Alt Empordà una pujada fa un cim des d’on es veu tot el país. Aquest és el cas del Puig Segalar, un modest turó de 177 metres d’alçada a prop de l’Escala des d’on es veu ben be el clar país empordanès, des de l‘Albera fins el Montgrí. Aquesta és la primera proposta per un cap de setmana de cicloturisme alt empordanès.
Començant la pujada amb la badia de Roses al fons
Situem la sortida a tocar d’una oficina de turisme que hi ha en una de les rotondes d’accés a l’Escala (en surt la carretera a Sant Martí d’Empúries). Hi ha lloc per deixar el cotxe i fins i tot lavabos. La ruta que seguireu està parcialment marcada amb unes fletxes verdes no gaire grans i amb algun rètol indicador de direcció i lloc (també verds) dels habituals a molts indrets del país. Mirant de cara l’oficina, agafeu el camí que surt a ma esquerra tot recte i en una petita pujada. Aviat baixa fins un conjunt de masos fortificats i restaurats coneguts com El Castellet. En desembocar a un camí ben ample i clar gireu a ma dreta en direcció a Viladamat. No hi ha problema per arribar-hi, està ben marcat i el camí és ample i pla. Només en un punt, a tocar de la carretera, s’endinsa prop d’un camp i fa l’efecte que desaparegui, però no és així. Ben aviat entreu al poble, que travessareu tot recte tal com veniu fins creuar la C-31. Primer travessareu l’antiga per damunt, després la nova variant per sota. Heu de seguir recte sempre en direcció Palauborrell (indica també una hípica). Palauborrell és a penes un llogarret amb unes quantes cases d’estiueig que travessareu tot recte. Aviat en sortireu i, seguint el camí principal, veureu com comença a pujar suaument. A ma dreta teniu la serra de Ventalló; el camí gira poc a poc a l’esquerra i puja.
Passareu un trencall amb una cadena que du a un mas i seguireu amunt fins que el camí planeja tot entrant en un lleu bosquet. A ma esquerra us sortirà llavors un camí en angle de 90 graus que agafareu. Al fons veureu el perfil d’un gran dipòsit d’aigua (per a incendis). El Puig Segalar és allà. No seguiu rectes doncs aniríeu a Garrigoles i les Olives en un clar descens lluny de la ruta.
En un primer tram el camí puja, després planeja un tros i fins i tot baixa. Trobareu alguns trencalls a la dreta que heu de deixar. Aquí ja no hi ha problema, doncs tot està indicat amb els rètols de llauna damunt pals habituals a molts indrets. Oblideu-vos en de Garrigoles, Marenyà o Tor; vosaltres sempre direcció Puig Segalar i/o Albons. El camí és pedregós, però la pujada no és gaire dura; excepte el tram final. Arribats un punt, per pujar al puig cal trencar a esquerra per una forta pujada que us mena al dipòsit, primer, i al mirador del puig després, des d’on tindreu la millor vista que hi ha de tot l’Alt Empordà. Per seguir la ruta cal recular fins la darrera cruïlla i, llavors, si, agafar a esquerra en forta baixada pedregosa direcció Albons, també indicat. Primer passareu per l‘ermita de Sant Grau i seguireu baixant fins l’entrada a Albons; prèviament creuareu de nou la C-31 per sota.
Ermita de Sant Grau d'Albons
La travessia del poble es fa en línia recta. Quan la carretera gira a esquerra seguireu el camí que surt enfront direcció a la depuradora. Deixareu dos trencalls a esquerra, el segon porta a la depuradora. Passareu pel costat d’una casa de colònies, travessareu un petit gual i, vorejant uns camps que fan el camí perdedor, buscareu el rec del molí i un pontet per passar-lo. Després girareu a ma esquerra i, passant pel Mas Vilanera, anireu a sortir al circuit de karts de l’Escala i a la GI 632. Agafant-la a l’esquerra desembocareu en una rotonda d’on surt, recte, la GI 623. L’heu de seguir direcció Girona i Sant Martí d’Empúries (esquerra a la primera rotonda i recte a la segona), fins l’oficina de turisme on teniu el cotxe.
Dificultat. Mitjana. Distància. 23.00 kms Temps: 2h 05’h (3h en total) Desnivell 245 metres.