29/9/15

Les coves de Serinyà i el pla de Martís

Entre els municipis de Serinyà, Porqueres, Fontcoberta i Esponellà, al nord de la comarca del Pla de l'Estany, hi ha el Pla de Martís. es tracta d'una extensa zona agrícola poc coneguda, però amb l'encís dels llocs amb una manera de viure pròpia i un poderós interès natural. I la millor forma de descobrir-lo és pedalant.

En arribar a una cruïlla de quatre camins deixeu el que porteu i tombeu a esquerra. Passeu una casa (dreta) i desemboqueu en un altre camí. Agafeu-lo a dreta i us endinseu en un bosc fins que sortiu a un camí asfaltat. A ma esquerra hi ha una baixada pedregosa que porta a les coves prehistòriques de Serinyà. Es tracta d'un conjunt de jaciments molt interessants de visitar i especialment importants per a conèixer la vida durant el paleolític.
Per seguir heu d'agafar el camí asfaltat en sentit contrari al del Parc de les coves, a ma dreta. En arribar a les primeres cases gireu a esquerra pel carrer Arbreda i altre cop a esquerra per Reclau Viver. Aquest desemboca al carrer de Sant Sebastià, que agafeu a dreta i, sense deixar-lo, arribareu al poble de Serinyà. Hi entreu passant sota un portal.
Gireu a dreta pel carrer Borriol i, en arribar a una placeta, el deixem per girar de nou a dreta pel carrer de l'Era Mananda. El carrer es converteix en camí abans de desembocar en un de nova urbanització. Gireu a esquerra i de seguida desemboqueu a l'ample i nou carrer de Figueres, que agafareu a dreta. Seguiu-lo sense deixar-lo fins que desemboca al camí de Martís. Teniu una casa enfront. Gireu a esquerra fins trobar un trencall ample que diu Bosquerós a ma dreta i que heu d'agafar (a esquerra diu Martís, però ni cas). Deixeu una bifurcació a dreta i dues a esquerra i seguiu rectes per la pista principal fina arribar a un grup de cases. Tot i que hi ha una tanca (oberta) i diu pas privat, podeu seguir pedalant endavant sense problemes. El camí gira suaument a dreta creueu una hípica immensa.

Un cop passades les construccions de la hípica el camí continua fins desembocar en un d'ample. Sou al centre del pla agrari de Martís. Davant vostre s'obre una gran plana cerealista. Gireu a esquerra i pedaleu entre camps. El camí fa una ziga-zaga. A la segona, a esquerra, hi ha un trencall que porta a un petit aeròdrom d'aeromodelisme. Gireu a dreta deixant una granja a dreta i un petit trencall a esquerra. Desemboqueu llavors en una carretereta, que agafareu a dreta passant un pontet. Poc després la carretereta desemboca a la GIP 521, que també agafareu a dreta; però que aviat deixareu al primer camí de terra que s'obre a esquerra.
El camí corre primer entre camps fins que, després d'un petit rec sec, s'endinsa en un bosquet tot pujant. Aquí els menys avesats potser heu de baixar de la bicicleta. Seguiu endavant fins desembocar en un camí rural asfaltat que agafareu a dreta en baixada. Passeu una granja a esquerra i l'ermita de sant Miquel a dreta.
Arribeu al lloc de Centenys. En una cruïlla de quatre camins (el d'enfront de terra) gireu a esquerra i us dirigiu cap a l'església del poblet, romànica dedicada a sant Iscle i santa Victòria. Volteu l'església seguint la carretera deixant el nucli de cases enfront. Sense deixar la carretera sortireu a la GIV 5136 què, a esquerra, us portarà a Melianta, punt de sortida: Segona rotonda a dreta i sereu al semàfor i al polígon on heu deixat el cotxe.
Dificultat: Fàcil. Distància: 14.75 kms. Temps: 1h 1' (2h amb aturades). Desnivell: 110 metres. Web: www.guiabanyoles.com/?id=elPlaDeMartis