20/4/17

El cap de Salou i la Pineda

Als municipis de Vila seca i Salou hi ha vida més enllà dels parcs temàtics. És un avenir plàcid marcat per la llum meridional que envaeix les llargues platges i per la calma de les oliveres i els carrerons pobletans. Descobriu-ho en una pedalada que fa venir ganes de tornar-hi.

La platja Llarga

Al sud del port de Tarragona, el conjunt rocós del cap de Salou s'endinsa cap al mar formant, a banda i banda del penyal, platges i cales que ja van ser descobertes per grecs i romans. Des de 1994 tot aquest ampli territori és compartit pels municipis de Vila-seca i de Salou, que fins llavors n'eren un de sol. Avui, el conjunt de parcs temàtics que hi ha a la plana han alterat la personalitat del territori: però Salou i Via-seca existeixen.
Comencem a pedalar davant de la Torre Vella, l'edifici més emblemàtic de Salou, torre de defensa construïda el 1530 per tal de repel·lir els atacs dels corsaris sards i sarraïns. Baixeu pel carrer de l'arquebisbe Pere de Cardona fins les envistes de l'estació del tren. Gireu a esquerra per Carles Roig i travesseu el parc del carrilet. A l'altra banda hi veureu una unitat autèntica de l'antic carrilet de Reus a Salou. Continueu recte pel carrer d'Aragó fins desembocar al carrer de Barcelona i agafeu aquest a dreta tot creuant el pas a nivell i fins seguint al final; enfront teniu el port esportiu de Salou. Gireu a esquerra pel Passeig de Jaume I. Es pot circular per l'ampla vorera i pels jardins que hi ha entre el passeig i la platja. Però no deixeu de mirar els xalets modernistes de l'altra vorera. En aquest deambular passareu pel monument a Jaume I i per la font lluminosa, obra de Carles Buïgas, autor de la font de Montjuïc. Ara el passeig es bifurca; continueu pel carrer de Brussel·les, més proper al mar. Puja entre hotels, apartaments i locals d'oci i va fent ziga-sagues resseguint el litoral fins que, passada la Punteta Roja i la Platja dels Llenguadets, després gira cap a l'interior i passa a dir-se Torremolinos. Aquí el deixem. En aquest punt veureu que, a dreta baixant, surt un carrer prohibit als cotxes però apte per a bicis. El carrer baixa, tot fent uns revolts, fins la platja Llarga, i després puja suaument fins desembocar en una rotonda. És un dels indrets més bells del cap de Salou.
Agafeu el segon a la dreta (ctra. de la Costa) i seguiu-la en pujada suau. A la rotonda recte pel carrer de la Punta del Cavall. Després dreta pel carrer de la Cala de la Font, voltant un immens hotel, i arribareu al mirador de la punta del cap de Salou. Reculant, el primer a dreta és Rocaplana, i desemboca de nou a Punta del Cavall, que agafareu a dreta. Passada una rotonda desemboca a la carretera del Far, que agafareu a esquerra fins la següent rotonda. Dreta per carretera de la Costa sense deixar-la fins sortir a la gran platja de la Pineda, a Vila-seca. El carrer es diu ara Pau Casals.

Viaducte a l'entrada de Vila-seca
Heu de pedalejar tota la platja de la Pineda fins el final, sempre a tocar de la sorra. La platja s'acaba a les envistes del port de Tarragona, i hi ha un parc. Entreu-hi i preneu el carrer del Prat de Ponç, enfront. Primer és una vinguda notable, però de cop es converteix en un pas estret. Desemboca a la TV 3146, agafeu-la a esquerra fins la rotonda. Sortiu per la primera a dreta, a tocar d'un càmping. és la TV 3148, i a la vorera esquerra hi te un flamant carril bici que us mena a una altra rotonda. Heu de seguir rectes per un camí de terra que surt per la banda dreta de la mateixa carretera per on veníeu. Aquest camí aviat us portarà fins l'ermita de la Pineda, lloc tradicional de la vila. Després de l'ermita hi ha un pas de vianants que us conduirà de nou al carril bici. Agafeu-lo a la dreta fins un llarg viaducte que, en dura pujada, us ajudarà a salvar un niu de carreteres i autopistes. A més us donarà una de les millors vistes de l'indret: el cap, la mar i els camps d'oliveres i fruita seca; però també Port Aventura, el port i la petroquímica; contrastos de la civilització post-industrial.
A l'altra banda del viaducte, i al final del carril, arribareu a la plaça dels Països Catalans, sou al centre de Vila-seca. Al final de la plaça gireu a dreta pel carrer de Vic i a esquerra per la Rambla de Catalunya. Al final, esquerra pel carrer de Tarragona fins la plaça de l'Estudi i dreta pel carrer de la Verge de la Pineda fins entrar dintre muralles pel portal de Sant Antoni.
A dreta pel carrer de Patro i a esquerra pel de de Sant Josep, i sereu a la plaça de Voltes. Ara esquerra pel carrer Major, que després es diu de la Font, i dreta pel de Sant Antoni fins sortir a Verge de Montserrat. Agafant-lo a esquerra, aquest carrer acaba en una rotonda. Heu de seguir pel carrer de la Font (el segon) que després es diu de Cambrils. Seguint recte després d'una rotonda petita, es converteix en un camí asfaltat que us mena fora del municipi pedalejant entre camps d'oliveres i fruits secs. Passeu l'A-7 per damunt i en una bifurcació continueu per la dreta. Dos ponts més damunt carreteres i sense deixar la ruta principal arribareu a l'Orangerie de Clos Barenys, el celler Mas Bach.
Pocs metres després hi ha un trencall a dreta entre oliveres, agafeu-lo. Al final el camí fa un gir a dreta i desemboca al carrer Castell d'Almansa, que te un carril bici. Agafeu-lo a esquerra fins una rotonda. Gireu aquí a dreta pel mateix carril bici. Sou a la T 325, avinguda de Vilafortuny, terme de Cambrils. A la següent rotonda, però, l'heu de deixar i girar a esquerra per Mas de Clariana. Hi ha carril bici també, però s'acaba a l'entrada d'un càmping. Seguiu rectes. Poc després un disc de direcció prohibida us impedeix passar: ni cas. Pedaleu pel pas de vianants i ciclistes que hi ha a esquerra. És un pont que us ajudarà a creuar les vies del tren i, en baixada, us menarà fins l'avinguda de la Diputació.
Agafeu-la a esquerra i busqueu a dreta l'avinguda Mas de Clariana, que apareix de nou. Us portarà a la platja. Un cop aquí, un carril bici us mena, a l'esquerra, a Salou. en arribar al club nàutic gireu a esquerra pel carrer de Barcelona (hi heu baixat en començar). Pedaleu fins Via Augusta i agafeu-la a esquerra, Sou al nucli comercial de la vila. Gireu a esquerra pel carrer de la Ciutat de Reus i sortireu a la Torre Vella, punt de partida de la ruta.
Dificultat: Fàcil Distància. 26 kms Temps: 1h 50’ (2h 40' amb aturades) Desnivell: 140 mts @: http://www.visitsalou.eu