19/10/16

La Vall del Tenes, el jardí de casa

Des de Castellcir, al Moianès, el riu Tenes travessa el Vallès Oriental de Nord a Sud. En desaiguar a Mollet conforma el Besòs junt amb la riera de Caldes, el Mogent i el Congost. Quan, després de superar els gorgs de Sant Miquel del Fai, entra a la plana, el riu crea un espai natural humanitzat d'antic, malmès després, i avui recuperat. Ruta per Santa Eulàlia de Ronçana i els dos Lliçà per descobrir aquest esplèndid jardí casolà.

Deixant enrere la Torre del Pla
L'any 2011 es va fer un pla de millora de l'espai fluvial del Tenes que ha permès recuperar el bosc de ribera, assegurar els marges per evitar inundacions i, en definitiva, convertir el riu en un indret de gaudi. El punt de sortida i arribada és a la plaça de l'ajuntament de Lliçà de Vall. Darrera del modern edifici municipal hi ha molt d'aparcament gratuït.
Sortiu a la rotonda i agafeu la C-155 en direcció a Granollers. Després de passar el pont sobre el riu gireu a esquerra per un carrer de polígon industrial. Pedaleu per la riba esquerra del Tenes. Quan s'acaba l'asfalt (el carrer gira a dreta) continueu per l'ampla pista de terra sempre al costat del riu. En una cruïlla de quatre camins (per l'esquerra va a un gual que creua el riu) seguiu rectes. Aviat trobareu la verneda de can Dunyó on, gràcies a la creació d'una bassa, hi estan nidificant aus pròpies del lloc.
Continueu endavant, ara lleugerament separats del riu. Passeu un gual d'un dels torrents que hi desemboquen. Aviat tornareu a circular a tocar de la llera fins que desemboqueu a la carretera BV 1432. Gireu a esquerra i immediatament a dreta pel carrer ample que hi surt just després del rètol de Lliça d'Amunt. Aquí podeu optar, o pedalar pel carrer, o desplaçar-vos al camí paral·lel que, per l'esquerra, corre entre un bosquet fins que, a la fi, va a parar allà mateix: un gual que heu de creuar. Ara circulareu per la riba dreta del Tenes.
Pedaleu còmodament al costat del riu fins que trobeu un camí a esquerra que s'endinsa entre camps de conreu. Atenció ara. Aquest camí no l'heu de prendre. Heu de girar pel següent, que us porta de cara cap a un gran mas: la Torre del Pla. El camí voreja la gran casa per la dreta i després gira a dreta en 90º fins desembocar en un altre perpendicularment (hi ha una casa enfront) gireu ara a esquerra fins les envistes de la carretera BV 1602, on agafeu el camí que surt de biaix per la dreta en lleugera baixada. Passeu per una empresa de jardineria i creueu la carretera C 1415b seguint recte pel carrer de can Feu, que us portarà a una Depuradora.

Creuant el Tenes a Lliçà d'Amunt
Passeu per una urbanització. Deixeu tots els carrers que surten a esquerra. Després del darrer, el carrer es torna un camí que creua un torrent en mig d'un agradable bosquet. Deixeu dos trencalls a esquerra i aneu cap a la depuradora, però al darrer moment deixeu l'accés que va recte i seguiu pel camí que volta el lloc per la dreta i que torna a circular molt a tocar del riu entre un preciós bosc de ribera. El camí gira i desemboca en un carrer d'urbanització pel qual heu de seguir. El carrer de la Font de Sant Cristòfol creua tota una urbanització, després passa a tocar de la font (i d'un gual proper que creua el riu però que no heu de fer), deixeu una bifurcació a esquerra que indica Jardipi, passeu per una altra zona de cases i un pont que creua de nou el riu i, sempre amb el Tenes a la dreta, desemboqueu en un carrer què, a dreta, porta a un gual. Agafeu-lo però no passeu el curs fluvial. Just després de la darrera casa gireu per un camí que surt a esquerra i que circula a tocar del riu. Seguiu pedalant entre bosc de ribera fins que veureu una granja en plena explotació a esquerra i una mica amunt. Agafeu el camí que hi porta, en suau pujada, i abandoneu ja el riu. Seguint el camí recte desembocareu a la carretera BV 1435. Gireu a dreta tot circulant pel carril bici. després d'una benzinera el carril canvia de costat. Aneu-hi.
Quan el carril (que va una mica enlairat) gira a esquerra convertint-se en un carrer que puja molt fort, deixeu-lo. Preneu el camí que davalla a dreta cap a la carretera i gireu uns metres després per la carretera de la Sagrera, que us porta al centre de Santa Eulàlia de Ronçana, on sou. El carrer puja suaument uns centenars de mestres a través del casc urbà fins arribar a una rotonda. Gireu a esquerra pel camí de Caldes. Fa una gran pujada fins les envistes de la biblioteca. es tracta de seguir pel camí de Caldes fins el final. Al llarg del tram hi ha algunes pujades i baixades que no són, ni de bon tros, tan dures com aquesta primera. Pràcticament està tot urbanitzat de xalets fins desembocar a la carretera C 1415b. Agafeu-la a esquerra en baixada. Després d'un bosquet, sempre en baixada, surt una carrertereta que te un pi en mig. Gireu a dreta per aquí i abandoneu la carretera per on veníeu. Deixeu un trencall a esquerra (carrer de can Farell) fins que arribeu a l'inici d'una nova urbanització. A la primera cruïlla de quatre carrers agafeu a esquerra, en baixada, pel carrer de l'Empordà. L'heu de seguir fins el final. Desemboqueu al carrer de Can Artigues. Gireu a esquerra i continueu endavant (es torna a dir Empordà) deixant un carrer a dreta (Garraf) on hi ha un petit bar.

Pedalant a tocar del riu
El vostre carrer es passa a dir Ramon Casas i, després d'un trencall que s'incorpora per la dreta (teniu un stop) i que heu de deixar, es diu Francesc Macià. A la rotonda propera gireu a dreta per Camí del Turó. És un carrer nou, molt ample i que baixa ràpid. Però ull, no trigareu a deixar-lo. Veureu un camí de terra que surt a dreta, gairebé de front, molt poc abans d'un senyal que indica un bony a la carretera d'aquests que es posen per evitar que es corri massa. Agafeu el camí. Deixeu dos trencalls a esquerra que s'incorporen en V i seguiu fins que, a dreta enlairades, veureu les instal·lacions d'uns dipòsits d'aigua. Agafeu a dreta el camí que us surt a dreta i a contrapèl, i que descriu un gran arc. Es converteix en un carrer asfaltat (carrer Roure) i passa a tocar de cases. Deixeu trencalls a dues bandes i desembocareu a l'avinguda Pins. Agafeu-la a esquerra. L'avinguda desemboca en un altre carrer. Dreta i avall fins la preciosa esglesiola romànica de Sant Cristòfol de Lilà. No deixeu de visitar l'entorn. Agafeu el passeig (esquerra per on veníeu), que us portarà a l'ajuntament de Lliçà de Vall, on heu començat la ruta
Dificultat: Mitjana Distància. 23.40 kms Temps: 1h 42’ (2h 27' amb aturades) Desnivell: 240 mts @: www.mancomunitatvalltenes.cat