17/5/17

Enoturisme en bicicleta

Entre les conques del Foix i l'Anoia, el pla del Penedès estén un mantell de vinyes que donen al territori una fesomia, olor i manera de viure, úniques. La bicicleta s'ha convertit en la millor forma de descobrir aquesta comarca; els darrers anys les iniciatives es multipliquen. Diumenge es fa la Pedals de Clip, marxa amb bicicletes clàssiques a l'estil de les grans cites a la regió toscana del Chiantim que ja gaudeix de prestigi nacional i internacional. Us proposem recórrer la ruta de la prova, entre vinyes.

El punt de sortida i arribada és la vila de Sant Martí Sarroca. Al peu de la riera de les Anguiles, al sud del casc urbà, hi ha un aparcament. Sortiu d'aquí per la Rambla de Catalunya i a la dreta per Àngel Guimerà, cap a la carretera que porta a Torrelles de Foix. La carretera fa una suau pujada que permet admirar el paisatge. En arribar al poble, deixeu-lo a esquerra i gireu a dreta cap al cementiri. Ja entre vinyes, el camí rural asfaltat fa una ziga-zaga i baixa cap a Cal Groc. Creueu un torrent i, sense deixar l'asfalt, volteu per la dreta un mas fins un stop. Dreta i, immediatament, esquerra en breu pujada fins creuar la BP 2112. Seguiu endavant per la carretereta asfaltada deixant l'accés a un mas a esquerra, i dues bifurcacions de terra a dreta i esquerra.
Després del turisme rural de Can Pau Cruset la carretera gira a esquerra fins desembocar, a les envistes de les Caves Massachs, en un camí que heu d'agafar a esquerra en pujada cap a les caves i que després tomba cap a la dreta, deixant un trencall a Agro-nec i seguint, ara, per camí de terra. Deixeu dos amples camins que conflueixen amb el vostre per l'esquerra i tots els trencalls menors, i seguiu pel principal. Voltareu un mas per la dreta i, després d'una curta però dura pujada, arribareu a la BV 21 51, que seguireu a l'esquerra fins Guardiola de Font Rubí. A l'stop gireu a dreta i, en arribar a una cruïlla on hi ha una farmàcia, cap a l'esquerra per la BP 2126 direcció Les Cases Noves. La carretera, amb molt poc trànsit, puja primer per davallar després fins la C-15, una via ràpida que heu de voltar. Gireu a esquerra per la carretereta lateral fins un pont. Creueu-lo i seguiu, ara per la BV 2153, fins El Pla del Penedès.
Entreu al poble pel carrer de Sabanell. Un rètol assenyala el centre urbà. Passeu pel Poliesportiu. A la rotonda seguiu per la dreta, Sants Abdon i Senen, que després es diu Rovira. Continueu per la dreta. El carrer es transforma en un ample camí, passeu per la bella creu de terme i continueu. Torna l'asfalt i desemboca en un camí a tocar d'un torrent. Agafeu-lo a esquerra i aviat passareu per Casa Fontanals. El camí continua entre vinyes passant per un casal amb una gran torre, i pel cellers Carol Vallès. Poc després passa el torrent dels Brivons i, en una curta però molt dura pujada, us deixa a la BV 2155. de seguida veureu a l'altra banda una nova carretereta que heu d'agafar i què, pujant, us deixarà a Santa Fe. Pedaleu fins l'església i, un cop aquí, gireu a dreta pel carrer Migdia fins un trencall a esquerra que indica les caves Baldús i Martí Serdà. Passada aquesta us torneu a trobar amb la C-15. Gireu a esquerra cap el pont que la creua per damunt i, un cop superada, gireu a esquerra (quarta sortida) a la rotonda. Travessareu un polígon industrial i, tot recte, desemboqueu a un camí rural que heu d'agafar a dreta fins Les Cabanyes.

El primer que veureu és un polígon. Voregeu-lo girant a esquerra pel carrer 28. Després tomba a dreta i es diu 32 i arriba a l'escola. En aquesta cantonada cap girar de nou a esquerra pel carrer 30 i anar a parar a una rotonda per travessar la BV 2127. Continueu rectes cap a Pacs del Penedès. Fa una suau pujada i després planeja. Passeu per una pedrera i, en una cruïlla de quatre carrers quan ja hi ha les primeres cases, continueu rectes fins desembocar en un semàfor per sortir a la BP 2121. Agafeu-la a dreta i, pocs metres després, gireu a esquerra en direcció al Centre de visites de les bodegues Torres. Aquí les vinyes semblen un jardí. Deixeu-lo a dreta i seguiu rectes sempre per la carretereta asfaltada, fins desembocar a la B 212, que agafareu a dreta. Molt poc després hi ha un trencall que indica Caves Rovellats, Sant Martí Sarroca i La Bleda. Aneu-hi. Aquesta carretera rural us portarà fins el punt de sortida. Passareu pel poblet de La Bleda i la capella de la Mare de Déu de Montserrat vers les Caves Rovellats. Un cop passades arribareu a una cruïlla. A la dreta diu Sant Martí Sarroca, però vosaltres heu de continuar rectes direcció La Torre. Pujant suaument, sempre entre vinyes, la ruta acaba desembocant en una altra. Hi ha una casa que fa cantonada i unes impressionants penques de figues de moro. Gireu a dreta que ja gairebé hi sou.
Passeu una casa de colònies, tombeu a dreta per creuar un torrent (deixant el camí de terra que continua recte). Passeu l'accés al restaurant Mas Rabell i, finalment, per un pontet, sortiu al camí que puja paral·lel a la riera de Pontons. Cap a l'esquerra i, paral·lels al curs de l'aigua, arribareu a Sant Martí Sarroca. Primer veureu el cementiri i, poc després, les primeres cases i la plaça on heu aparcat el cotxe.
I si teniu forces pugeu al castell on acaba la ruta de Pedals de Clip. El veieu a esquerra. Ara, és un fort desnivell en 1'5 kms que cal afegir a les, suposem , ja cansades cames.
Dificultat: Mitjana Distància. 44.50 kms Temps: 2h 50’ (4h amb aturades) Desnivell: 450 mts @: http://www.enoturismepenedes.cat