16/9/17

Per les capçaleres del Ter i del Freser

Amb gairebé 15 mil hectàrees entre Planoles, Queralbs, Ribes de Freser, Pardines, Vilallonga, Setcases i Molló, la Generalitat va crear el 2015 el Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser. Entre Núria i Ulldeter, proposem una ruta d'alta muntanya per descobrir els Pirineus més verds i feréstecs. Un plaer dur, però reconfortant.

Un descans després de la primera pujada forta, amb el Taga al fons
Tot i l'exigència física, que no tècnica, d'aquest autèntic viatge a les altes valls del Ter i del Freser, el desnivell es concentra en una sola ascensió. Un cop arribats als peus del Balandrau, al coll de la Gralla, a uns 2080 metres, tindreu davant vostre una llarga baixada i, posteriorment, una bona tirada en pla tendint al descens, fins arribar a Ripoll, punt d'inici i final de la ruta.
A Ripoll s'hi arriba amb tren (línia R3, Renfe). Si hi aneu amb cotxe podeu deixar-lo a l'aparcament que hi ha a l'estació de tren, punt on començareu a pedalar.
Agafeu el carrer del Progrés (on hi ha l'estació) cap al nord, fins un trencall que, a l'esquerra, diu Vic, Barcelona, ajuntament i centre vila. Agafeu per aquí i aviat sereu davant la basílica de Santa Maria, de la qual no podeu deixar de contemplar la seva espectacular portalada romànica. Deixant l'església a ma dreta i seguint rectes per la carretera de Ribes, aviat sortireu a un trencall que enllaça amb la carretera que, en 13.50 kms) us portarà a Ribes de Freser, passant per Campdevànol i la deu i el balneari Fontaga, on s'embotella l'aigua de Ribes. La carretera puja molt suaument, una bona manera d'escalfar les cames.
Entrant a Ribes veureu aviat un trencall a dreta, que creua un pont sobre el Freser, que indica Bruguera Pardines. Seguiu sempre direcció Pardines. Travessareu tot el poble, un parell de cops més el riu, la via del cremallera a Núria i, circulant en paral·lel al riu Segadell, sortireu de Ribes, passant abans prop del càmping. La carretereta s'estreny i s'enfila. L'aire és més pur i el paisatge més verd. Al cap de 3 kms, deixeu la carretera i preneu el camí que, a esquerra, indica Ribesaltes i Tregurà. Els primers quilòmetres, amb el Puigmal al davant, la pista està cimentada. Passareu prop de turismes rurals; vosaltres amunt. Poc a poc aneu perdent el Puigmal de vista fins que, en un pronunciat gir a dreta, la pista canvia d'orientació i, poc després, s'acaba el ciment. En un parell de revolts més de paella notareu que heu pujat molt, llavors la costa s'ajeu una mica. En aquest punt trobareu un trencall a esquerra que du a un refugi, vosaltres rectes per l'ampla pista camí de Tregurà. Ara la vista es va obrint per la dreta. La visió de la serra Cavallera paga la pena.

Dalt del coll
El camí, ample i ventilat, va pujant, però d'una forma més amable. Desapareixen poc a poc els arbres, i tot el que abasta la mirada és un immens tapís de verd i els cims sota els quals neixen els dos rius. Passeu per un primer coll (el camí tomba a esquerra); després arribareu a un segon i molt més ampli des d'on s'albira ja, de lluny, el Balandrau; encara passareu per un refugi i, després de fer un gir a dreta en la fondalada d'un torrent damunt del qual treu el nas el cim del Balandrau, arribareu al coll de la Gralla, a 2.080 metres d'alçada, punt culminant de l'ascensió. Des del trencall de refugi haureu pedalat 15.30 kms, sempre per una pista ampla, ben practicable i d'una bellesa indòmita.
Sense deixar el camí, ara una mica pedregós, baixareu vertiginosament fins el llogarret de Tregurà de Dalt, que anirà apareixent sota vostre. Des d'aquí una carretera de molts revolts i estreta, baixa fins Tregurà de Baix per, finalment, desembocar a la GIV 5264. A la dreta en sueu descens passareu per Vilallonga, de Ter, Llanars i, finalment, entrareu a Camprodon. és un bon punt per fer una aturada: reposar, menjar, abeurar-se i visitar el pont romànic o la casa-museu d'Isaac Albéniz, fill predilecte d'aquesta antiga i majestuosa vila d'estiueig.
Dirigiu-vos a la sortida sud del poble i, a la rotonda, agafeu a penes uns centenars de metres la C-38 en direcció a Ripoll, just fins una benzinera. A dreta veureu que hi surt un carrer asfaltat en paral·lel; aneu-hi. Baixant per la marge esquerra del Ter, a tocar, passareu per un càmping. després trobareu un trencall a esquerra que porta a Creixenturri, i encara un altre a Sant Bertomeu del Sitjar; deixeu-los. vosaltres seguiu sempre per l'estret i obac camí cimentat que, a tocar del Ter, passa pel turisme rural de can Peric i surt a la carretera C-38, just a l'entrada de Sant Pau de Seguries.
Travesseu el poble i continueu en descens durant 8.2 kms per la carretera fins Sant Joan de les Abadesses. Passat el pont sobre el ter (al costat teniu el romànic), hi ha un desviament que surt recte en direcció a Ogassa. és una curta, però empipadora, pujada que us mena a l'alberg de la Ruta del Ferro. En aquest punt comença la impressionant via verda del Ferro i del Carbó que, seguint el traçat de l'antiga línia fèrria de Renfe, us portarà a Ripoll en una dotzena de quilòmetres suaus i molt agradables.
Sta. Maria de Ripoll, parada obligatòria només començar
Un cop s'acaba la via continueu pel mateix carrer fins sortir al punt on, en començar la ruta, heu trencat a esquerra cap a la basílica de Santa Maria. Ara aneu rectes i en dos cents metres sereu a l'estació. Un dur esforç abastament compensat per la bellesa del parc natural.
Dificultat: Molt alta Distància. 84.00 kms Temps: 5h 26’ (6h 30' amb aturades) Desnivell: 1390 mts