10/4/18

El microclima del Pla de l'Arc

El Pla de l'Arc és uns subcomarca interior de la Plana de Castelló. Protegida per les serres de Galceran, Orpesa, Borriol i el Desert de les Palmes, i a una alçada d'uns 300 metres, te un microclima molt temperat que permet el cultiu d'oliveres, ametllers i vinya, fet que dona una especial harmonia al paisatge.

Pedalant entre oliveres, a Vilafamés
Tot i que la capital d'aquest territori se situa a Cabanes, on es troba l'arc romà amb obertura de mig punt, que dona nom a la subcomarca, situem el punt de partida d'aquesta ruta per descobrir la zona a Vilafamés, on hi ha el MACVAC, Museu d'Art Contemporani Vicente Aguilera Cerni, que no hauríeu de deixar de visitar. Vilafamés te també altres llocs d'interès, com el castell, les muralles o la popular Roca Grossa, una pedra de més de 22 tones situada als peus de l'església. des del turó on s'enfila el poble vell es veu be tot el Pla de l'Arc i la zona per on pedalareu.
Fixem el punt de sortida a la rotonda que fa la carretera CV 160 a l'entrada del poble. entre la sortida que du a La Barona i la que du a Sant Joan de Moró, hi ha un camí rural asfaltat que va en paral·lel a aquest darrer trencall. L'agafeu i el deixeu ben aviat, just després d'un magatzem amb el frontal verd i el barri del mateix color. Gireu a dreta per un estret camí cimentat que corre, bellament, entre fruiters. Recte. Deixeu dues cruïlles de quatre camins també cimentats. Aviat portareu a esquerra el petit barranc de Moró. Us incorporeu a un altre camí que surt per la dreta, però continueu endavant cap a l'esquerra (per vosaltres és seguir pràcticament recte). Aviat s'acaba el ciment i el camí passa a ser de terra. Entreu al barranc dels Estrets, un sector indòmit i d'una bellesa desolada.

Barranc dels Estrets
El camí esdevé pedregós, perquè aviat us trobareu pedalant per la llera del barranc, clarament encaixonats per dues fileres de turons, entre canyars, figueres de moro i fins i tot algunes cases abandonades: secà mediterrani en tot l'esplendor. Són poc més de dos quilòmetres de silenci i soledat, just fins trobar un trencall a esquerra que du a una font (rètol) i a la dreta veure com es recupera el ciment al paviment del camí, Continueu per aquí. El barranc desembocarà aviat al riu Millars, vosaltres gireu a nord-est. Pujant molt suaument, la pista passa pel lloc de La Basseta (també força desolat) i creua la carretera CV 162, a les envistes del poble de La Barona.
Continueu recte per una pista asfaltada que s'endinsa fent ziga-zagues per un petit bosquet esquitxat de garrofers i algun pi, fins desembocar en una pista més ampla. Recte du al mas del regall, però heu d'agafar a esquerra, una llarga recta que us du a La Barona. El creueu tot recte, tal com veniu, pel carrer Major, fins desembocar a la CV 162 (Casa Julián a esquerra). Enfront hi ha una rotonda que heu de travessar tot recte i seguir endavant. deixeu un trencall a esquerra que surt de biaix i passeu el rètol que indica el final del poble. A ma esquerra veureu una finca amb una tàpia de color rosa. A dreta surt un camí cimentat. Aquest no és. és el següent, unes desenes de metres més amunt. Surt a dreta entre camps i oliveres, te un senyal d'estop i està ben asfaltat. Aquest si que és. Amunt que va pujant.

Tex mex
La carretereta va pujant entre oliveres perfectament arrenglerades en terrasses de pedra seca magníficament cuidades, com un jardí. Un nou paisatge de bellesa mediterrània. Arriba un punt, des d'on es domina tota la zona de la Vall d'Alba, que la ruta davalla ràpidament fins el poble. Entreu-hi tot recte pel carrer Major fins trobar l'avinguda del Pou Ample, a dreta. Agafeu-la i davallareu fins la sortida del poble. Desembocareu a la CV 159, que agafareu a dreta, per deixar-la immediatament a esquerra en direcció a Vilafamés i la zona esportiva del municipi. Passat el camp de futbol, però, la carretera fa un ample tomb a la dreta. A esquerra surt un camí asfaltat ben recte (te un estop d'esquena). Agafeu-lo. Puja suaument entre matolls i alguna olivera. Deixeu un trencall asfaltat a esquerra i continueu amunt deixant algun camí i entrada de casa. A la fi comenceu a baixar fins desembocar en una pista asfaltada que us surt perpendicular, i que agafareu a esquerra.
Baixeu fins trobar un trencall a dreta amb un rètol que diu Mas del Caro. Seguiu per aquí sempre avall, clarament cap a Vilafamés. Torneu a pedalar entre oliveres, fruiters i cases de camp fins desembocar de nou en un camí asfaltat. Esquerra i aviat a la dreta per una carretereta a la que desemboca. Després d'un petit barranc a la vostra carretereta se li incorpora una per l'esquerra; continueu endavant. Deixeu un camí per l'esquerra i un per la dreta mirant sempre enfront, cap a Vilafamés.
A la següent cruïlla de quatre camins (tots asfaltats) gireu a dreta. Passareu per finques i cases de camp i sortireu a una carretera. Teniu un estop. Agafeu-la a esquerra i pedaleu ja fins la rotonda on heu començat la ruta.
Dificultat: Fàcil Distància. 22.00 kms Temps: 1h 48' (2h 30' amb aturades) Desnivell: 195 mts @: www.turismodecastellon.com